Meneer Hond in de praktijk: hoe gaat dat nu, werken met een hond?

Afhankelijk van jouw hulpvraag bekijken we samen hoe we aan de slag kunnen met coachhond Floyd of coachhond Maddy. Wil je liever zonder coachhond werken? Dat is natuurlijk ook mogelijk.

Om te verduidelijken hoe we bij Meneer Hond te werk gaan, hebben we hieronder een aantal casussen opgenomen. Deze casussen illustreren onze werkwijze met coachees die verschillende diagnoses en hulpvragen hebben.

Let op: de casussen dienen slechts ter illustratie en vormen geen vast programma. Voor iedere coachee hanteren we een aanpak op maat. De casussen zijn geplaatst met toestemming van de betrokkenen; de namen die worden genoemd zijn gefingeerd.

Femke, 36
Femke groeide op met een moeder met een psychische stoornis waardoor ze het gevoel heeft altijd problemen van anderen te moeten oplossen.

Al tijdens haar tienerjaren werd van Femke verwacht dat ze een zorgende rol op zich nam. Haar moeder worstelde met psychische problemen, waardoor de verantwoordelijkheid voor het huishouden vaak op Femke’s schouders terechtkwam.

In haar dagelijks leven probeert Femke problemen altijd direct op te lossen, ook wanneer het om de problemen van anderen gaat, zelfs zonder dat daar om gevraagd wordt. Dit leidt regelmatig tot moeilijkheden op haar werk en in vriendschappen. Vriendinnen en collega’s ervaren Femke soms als bemoeizuchtig, terwijl zij het goed bedoelt.

Door middel van ACT leert Femke dat ze grenzen mag stellen en dat anderen verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedachten en gevoelens. Ze ontdekt dat ze het vele ‘moeten’ in haar leven mag loslaten, waardoor er meer ruimte ontstaat voor haarzelf en haar eigen waarden.

Karel, 30, Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Al van jongs af aan heeft Karel moeite met het maken van vrienden.

Op school, en later op zijn werk, werd Karel regelmatig getreiterd, zonder dat hij echt begreep waarom. Soms dacht hij vrienden te hebben, maar telkens bleek dat ze alleen maar misbruik van hem maakten. Deze nare ervaringen hebben het voor Karel moeilijk gemaakt om anderen te vertrouwen. Hij is bang om opnieuw uitgescholden en belachelijk gemaakt te worden.

Bij Meneer Hond vinden Lilian en coachhond Floyd het niet erg als Karel soms wat onhandig is of niet goed weet wat hij moet zeggen. Dankzij de positieve ervaringen die Karel hier opdoet, groeit zijn zelfvertrouwen. Hij durft nu zelfs af te spreken met een goede vriend die hij via internet heeft leren kennen.

Teun, 13, Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Sinds Teun op de middelbare school zit, merkt hij dat zijn autisme voor veel onbegrip bij zijn leeftijdsgenoten zorgt.

In september begon Teun op de middelbare school. Al snel merkte hij dat zijn leeftijdsgenoten niet goed begrepen wat zijn autisme inhoudt. Tijdens groepsprojecten weigerde een van zijn klasgenoten zelfs met hem samen te werken, omdat hij vond dat Teun “moeilijk” was.

Om Teun te ondersteunen, startte hij samen met zijn ouders en zijn jongere zusje Floor het ‘FantASStisch’ psycho-educatietraject bij Meneer Hond. In dit traject leerde Teun meer over zijn autisme, terwijl zijn ouders en Floor handvatten kregen aangereikt om hem beter te begrijpen en te ondersteunen. Floor ontdekte ook meer over wat het betekent om een brusje te zijn.

Nu heeft Teun veel meer kennis over zijn autisme en is hij van plan om er op school een spreekbeurt over te houden.

Lieke, 14, Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Coach Lilian helpt Lieke bij het voorbereiden op een grote verandering: een nieuwe school.

Lieke is 14 jaar en recentelijk met haar ouders verhuisd. Na de zomervakantie start ze op een nieuwe school, wat ze behoorlijk spannend vindt. Ze heeft veel vragen: Waar zijn de lokalen? Waar kan ik mijn fiets neerzetten? Waar kan ik mijn lunch eten in de pauze? Waar zijn de kluisjes?

Voor Lieke is het belangrijk om te weten hoe lang ze erover doet om van huis naar school te fietsen. Zo kan ze haar reistijd goed inplannen en heeft ze voldoende tijd om rustig aan de dag te beginnen zonder te haasten. Daarnaast is het fijn voor haar om wat schakeltijd te hebben op school, zodat ze even tot rust kan komen voordat de lessen beginnen.

Om Lieke te helpen, gaat coach Lilian samen met haar naar haar nieuwe school. Ze verkennen samen het gebouw, zodat Lieke precies weet waar alles is. Ze bespreken ook hoe Lieke haar schooldagen het beste kan inplannen, met als startpunt het avond ervoor inpakken van haar schooltas. Dankzij de begeleiding van coach Lilian voelt Lieke zich nu een stuk zelfverzekerder en ziet ze minder op tegen het begin van het schooljaar.

Sarah, 8, hechtingsproblematiek
Sarah heeft een hechtingsproblematiek en heeft vaak moeite met sociale omgangsvormen.

Sarah heeft een moeilijke jeugd gehad, waarin ze van pleeggezin naar pleeggezin ging. Hierdoor is ze onveilig gehecht en weet ze niet altijd wie ze kan vertrouwen. Dit leidt soms onbedoeld tot grensoverschrijdend gedrag. Zo begroet ze leeftijdsgenoten vaak uitbundig en ziet ze hen al snel als beste vriendinnen, iets wat niet altijd wederzijds is. Sarah vindt dit moeilijk en begrijpt niet goed wat ze verkeerd doet, omdat haar intenties goed zijn.

In haar contact met coachhond Maddy reageert Sarah op dezelfde enthousiaste manier. Ze is zo blij om Maddy weer te zien dat ze om haar nek gaat hangen. Coach Lilian ziet aan Maddy’s lichaamstaal dat ze dit niet prettig vindt. Ze legt aan Sarah uit hoe ze dit kan herkennen en leert haar hoe ze Maddy op een manier kan begroeten die de hond wel fijn vindt. Zo leert Sarah meer over wat gepast gedrag is in verschillende situaties.

Frederique, 46, PTSS (posttraumatische-stressstoornis)
Frederique heeft een jaar geleden een ernstig auto-ongeluk gehad en hierdoor durft ze niet meer op bepaalde plaatsen te komen.

Recentelijk is bij Frederique door een psychiater PTSS (posttraumatische-stressstoornis) vastgesteld. Naast gespecialiseerde psychotraumatherapie start ze ook met begeleiding bij Meneer Hond. Samen met Lilian en coachhond Floyd bezoekt ze plekken die ze spannend vindt. Ze merkt dat het steeds makkelijker wordt om in de auto te stappen, en het toeteren van auto’s schrikt haar steeds minder af.

Coachhond Floyd is echt een buddy voor Frederique tijdens dit proces. Wanneer hij naast haar loopt, durft ze dingen te doen die ze eerder voor onmogelijk hield.

Khalid, 24, meerdere diagnoses/complexe problematiek
Khalid heeft al een heel traject afgelegd binnen de psychiatrie, maar eigenlijk voelde hij zich nergens echt op zijn plek.

Naar eigen zeggen was Khalid “er wel klaar mee.” Met meerdere diagnoses die zijn situatie complex maken, had hij veel therapieën en verwijzingen geprobeerd zonder succes. Uiteindelijk kwam Khalid bij Meneer Hond terecht, waar de focus ligt op wat hij kan en nodig heeft, in plaats van de labels die hij in de loop der jaren heeft gekregen.

Als Khalid een rotdag heeft, kan het al genoeg zijn om binnenshuis spelletjes te doen met coachhond Maddy. Bij veel energie gaan ze juist naar buiten. In tegenstelling tot conventionele therapie heeft Khalid bij Meneer Hond veel meer controle over zijn sessies. Hij mag zijn stem laten horen en dat bevalt hem goed.

Menno, 42, depressie
Menno heeft tijdens zijn depressieve periodes moeite om uit bed te komen; een dagritme heeft hij dan niet meer.

Menno heeft één keer per week een afspraak bij Meneer Hond, wat hem een reden geeft om uit bed te komen. Deze afspraak helpt hem om in deze moeilijke periode contra-gedrag te vertonen. Ondanks dat het opstaan, aankleden en naar buiten gaan vaak lastig is, lukt het hem toch om dit te doen. Meneer Hond biedt hem de structuur en positieve energie die hij nodig heeft.

Samen met coach Lilian bespreekt Menno welke vormen van contra-gedrag hij kan toepassen. Bij aankomst op de afspraak wordt Menno altijd enthousiast begroet door coachhond Floyd, wat hem goed doet. Floyd veroordeelt hem niet; hoewel Menno zich zorgen maakt over zijn ongewassen kleding, is dat voor Floyd absoluut geen probleem.

Wil je meer weten over wat Meneer Hond voor jou zou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.